ПАМ’ЯТКИ, РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ
Шкільне життя п'ятикласників ускладнюється часто невиправдано високими вимогами до них з боку вчителів. Цього не можна допускати щонайменше з трьох причин:
- уповільнюється темп діяльності учнів, тоді як виконання певних видів робіт потребує більше часу;
- з міст навчальних предметів основної школи вибудовується систематично, що, у свою чергу, передбачає сформованість у школярів добре розвиненого теоретичного мислення. У п'ятикласників же воно тільки формується; вони звикли працювати з одиничними поняттями та термінами;
- високі вимоги до самостійності та відповідальності підлітків без урахування їх вікових особливостей можуть становити загрозу для емоційного благополуччя дитини.
Доросліочікують від підлітків здатності розуміти інших людей, співіснувати з ними на принципах рівноправності та толерантності. Але у п'ятикласників ці властивості тільки починають формуватись, і їх розвиток вимагає терпіння, обережності, діалогового навчання, створення ситуацій, в яких підлітки навчаються враховувати різні точки зору. За цих обставин важливо, щоб учитель-предметник не переносив механічно методи навчання й форми взаємодії зі старшими школярами на учнів 5-го класу. Необхідно поступово вводити новий зміст і нові форми навчальної діяльності.
ПАМ'ЯТКА КЛАСНОМУ КЕРІВНИКУ 5-х КЛАСІВ
- Працюйте над формуванням колективу через різноманітні доручення, змінюючи групи.
- Розвивайте почуття колективізму через спільну турботу про престиж класу (зовнішній вигляд, успіхи в навчанні, максимальна участь у святах, естафетах, конкурсах).
- Пріоритет віддавайте індивідуальній роботі (спостереження, бесіди, анкетування, доручення).
- Уникайте «гострих» кутів, проявляйте стриманість, терплячість.
- Пам'ятайте: діти потребують ласки, ніжності, співучасті, турботи.
- Вчасно й мудро підтримуйте дитячу активність.
- Не забувайте: формування класного, батьківського колективу не менш важливе, ніж дитячого. Ретельно готуйтесь до батьківських зборів, проводьте сімейні вечори, активно залучайте батьків і вчителів-предметників до життя класу.
ПОРАДИ КЛАСНИМ КЕРІВНИКАМ
5-х класів щодо успішної адаптації учнів:
·проявляти доброзичливе ставлення, підтримку;
·реалізовувати демократичний стиль керівництва;
·не висувати на початку року великих вимог до дітей, пам’ятати різницю між п’ятикласниками та іншими учнями середньої школи;
·намагатись, щоб заняття викликали в учня позитивні переживання, позитивне емоційне ставлення до навчального предмету;
·орієнтувати дітей на вироблення об’єктивних критеріїв успішності і неуспішності, прагнення перевірити свої можливості і знаходити (за допомогою дорослих) шляхи подальшого їх розвитку і вдосконалення;
·допомогти учням із низьким соціальним статусом в класному колективі відчути себе потрібними і бажаними в класі:
·проводити відповідні класні години для покращення неформальних відносин між дітьми з використанням активних форм роботи;
·залучати до позакласної роботи, групових заходів, щоб вони більше спілкувалися;
·на позакласних заходах давати можливість проявити себе з кращої сторони;
·звертати увагу однокласників на успіхи цих дітей у тому, що в них виходить
ПАМ'ЯТКА ВЧИТЕЛЯМ,
ЯКІ ВИКЛАДАЮТЬ У 5-х КЛАСАХ
- Відвідайте уроки в 4-му класі. Придивіться до своїх майбутніх учнів. Познайомтеся з методикою викладання в початкових класах.
- Опрацюйте спеціальну психолого-педагогічну літературу.
- Пам'ятайте: легше з першого уроку викликати до себе довіру, любов дитини, ніж потім подолати недовіру.
- Не змінюйте різко методи роботи, використовуйте ігровий матеріал, інструктажі, пам'ятки, алгоритми, картки-опори, зразки виконання.
- Протягом уроку та додому давайте конкретні доступні завдання й домагайтесь їх чіткого виконання.
- Щоденно перевіряйте письмові роботи учнів, домагайтеся систематичної роботи над помилками.
- Ретельно обміркуйте заходи та прийоми розвитку мислення, усного та писемного мовлення учнів. Розробіть відповідний роздавальний матеріал.
- Забезпечуйте систематичне повторення.
-Уникайте перевантаження дітей.
- Відвідуйте уроки колег, які викладають у 5-х класах
СЛОВА, ЯКІ ПІДТРИМУЮТЬ І ЯКІ РУЙНУЮТЬ ВІРУ В СЕБЕ
Слова підтримки
Знаючи тебе, я упевнений, що ви все зробили добре.
Ти робиш це дуже добре.
У тебе є деякі міркування з цього приводу? Чи готовий ти почати?
Це серйозний виклик. Але я впевнений. Що ти готовий до нього.
Слова розчарування:
Знаючи тебе і твої здібності. Я думаю. Ти зміг би зробити це набагато краще.
Ця ідея ніколи не зможе бути реалізована.
Це для тебе занадто важко, тому я сам це зроблю.
Підтримувати можна за допомогою:
окремих слів (гарно, чудово, чудово).
висловлювань («Я пишаюся тобою», «Спасибі», «Все йде добре» і т.д.).
дотиків (доторкнутися до руки, обійняти його і т.д.).
спільних дій (сидіти, стояти поруч і т.д.).
вираз обличчя (посмішка, кивок, сміх).
Коментарi